lördag 19 januari 2008

Dag 358 (retroaktivt). Röster om trettioårskrisen

Ett par träffar vid googling av ordet TRETTIOÅRSKRIS

Ett rörande brev till Hemmets Journal från signaturen Linda, som uttrycker ack så typiskt förtret och inte så lite förtvivlan över sin situation som varande trettioårig singel utan tillstymmelse till fast förhållande. Man kan undra en smula över hennes konsekventa bruk av ordet "gammelpiga" för att beskriva sin situation (har det kanske att göra med att hon skriver till just Hemmets Journal?), men ändå. Här. Journalen har en grym webbsida btw, bokmärk direkt.

På bloggen Synpunkt beskriver den trettioårige skribenten Ganter hur hans tandläkare påpekar att det är "normalt att tandköttet drar sig tillbaka lite när man blir äldre. 'Tänk på att du ätit med dem och borstat dem rätt många gånger vid det här laget.' " Jag vet inte hur ni känner men när jag hör sånt här får jag omedelbart grova skräckbilder för min inre syn: trettioåriga jag som bittert sätter sina påfallande långa gaddar i en trösthamburgare. Trettifemåriga jag som skrämmer småbarn och yngre män genom att skratta högt och hest medan jag blottar en tandrad med omväxlande köttiga gluggar och gulnade huggtänder. 50-åriga jag: en fullt utvecklad Tyrannosaurus Rex i foppatofflor och färgglad tunika.

Min blogg kommer som tredjeträff. Och I som här inträden, låten allt hopp fara.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det var ju en alldeles fantastisk hemsida de har! Tycker speciellt om den gröna och gula färgen, kombinerat med de fina flikarna som jag ger mig på kallas "att göra sidan mer lättorienterad" när de själva diskuterar den på redaktionen. "30 flikar gör ju det så mycket lättare att läsa än om det bara är, säg fem?" tror jag mig höra från kafferummet. Kanske skall signaturen "Linda" och alla vi andra som krisar runt om i världen följa rådet på förstasidan. Lyssna på Sonja Aldén så får du både liv och kraft! Mer Sonja to the people!


Oh my! Samtidigt får jag på ett något charmigt sätt barndomsminnen från 4-årsåldern då jag följde med mamma till frissan och fick sitta stilla i väntrummet och läsa färgglada tidningar á la Hemmets Journal. En klar doft av hårspray och läggningsvätska ter sig sprida sig i rummet då jag surfar in Hemmets Journals webbsida. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är vackert eller bara obehagligt?

pop my heart. sa...

aj, men en sån tandläkare! skulle min säga så skulle jag byta på stört. det är "normalt att tandköttet drar sig tillbaka lite när man blir äldre". åh, jag ryser. inte är man väl så gammal att man räknas till "de äldre" när man är trettio... brrr. nej.

och visst är hemmets journals hemsida helt otroligt fantastiskt, måste kontakta it-ansvarig för kreativa tips, snarast!


avslutar med ett fint litet citat:
"Ingen frågar längre vad man ska bli när man blir stor eftersom samhällets normer utgår från att man redan har blivit det." [http://web.comhem.se/~u73704175/kronikor/Trettioarskris.htm]

det säger ju nästan allt det.

pop my heart. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
trettioårskris sa...

Min favorit i den tryckta Hemmets Journal är den där sidan där man kan efterlysa inte personer, utan prylar man behöver - eller saker man vill sälja. Annonser av typen" Om nån behöver sex gröna gummiringar för att täta syltburkar med, så har jag det." förekommer flitigt.